بسم الله الرحمن الرحیم
دعا (1-8)
بحث جلسات قبل در زمینهى علتهاى عدم استجابت دعا بود. بعضى از عوامل آن ذکر شد. یکى دیگر از مسائلى که به عنوان علت عدم استجابت در روایتها ذکر شده است این است که: ممکن است که اجابت دعا اصلا به نفع و سود تو نباشد. گاهى سعى در دورى از گناه کردهایم ولى دعاهایمان در ظاهر باز هم اجابت نشده است و این از آن روست که عوامل دیگرى هم هست که باید به آنها نیز بپردازیم. باید گفت: گاهى دعاها مستجاب مىشود ولى نه به این زودى، گاه خداوند خطاب به ملائکه مىفرماید:
دعایش را اجابت کنید ولى آن را به خاطر اینکه فعلا به مصلحت بندهام نیست به تاخیر بیندازید.
مثلا الان بندهاى سردرد دارد و دعا مىکند که سردردش خوب شود تا در فلان مجلس شرکت کند در حالى که آن شرکت در آن مجلس اصلا به صلاح او نیست؛ لذا دعایش در ظاهر اجابت نمىشود تا او به مجلس معصیت پا نگذارد.
آیا ما بهتر صلاح خودمان را مىشناسیم یا خداوند؟ قطعا خیر و صلاح ما را خداوند متعال بهتر مىداند. پس گاهى چون دعا به مصلحت بنده نیست اجابت نمىشود. لذا ما باید خود را به خدا بسپاریم و وقتى دعا کردیم اگر اجابت نشد مأیوس نشویم و نگوئیم: «دعا فایده ندارد و هیچکدام را خداوند قبول نکرده است».
مولوى مىگوید: «کسى بود که خیلى یاالله، یاالله مىکرد، یک روز شیطان مىآید و به او مىگوید: تو اینقدر که خدا را صدا کردى هیچ چیز که به تو نداد، پس چرا صدایش مىکنى؟» آن فرد هم با خودش مىگوید: «راست مىگوید به ما که چیزى نداد» و لذا دیگر خداوند را صدا نمىکند!.
هاتفى در عالم رؤیا به او خطاب مىکند: «اى بنده خدا! اجابت دعاهاى تو به آن معنا نیست که حتما خودت اثراتش را ببینى» به عبارتى:
نى که آن الله تو لبیک ماست؟
همینکه تو مىتوانى یا الله بگویى و در فکر الله گفتنى؛ یعنى ما به تو توجه داریم. همینکه تو در طول عمر به فکر ما بودى و ما را صدا کردى معنیش این است که ما به تو توجه داشتیم و ما باعث مىشدیم که تو به یاد ما بیفتى. دیگر اجابت از این بهتر چه مىخواستى؟!!.
نى که آن الله تو لبیک ماست؟!
آن نیاز و سوز و دردت پیک ماست؟!
غیر از اینکه تو در درگاه ما مورد توجه باشى چه مىخواستى با آن دردها و سوز معنوی ات به درگاه ما بیایى و الله الله کنى. غیر از اینها تو چه مىخواستى؟
دردهاى معنوى با ارزش اند؛ مثل اشک که گاه یک قطرهاش مىتواند بسیار قیمتى باشد و گاه مىتواند خروارها بیاید و بىارزش باشد.
آن سوز دل و اشک چشم که باعث مىشود در دعاها بگوئیم: «خدایا»؛... همان بسیار زیبا و ارزشمند است؛ این توفیق خداوند است که به هر کسی نمی دهد.
پس به هزاران دلیل ممکن است دعاهاى ما فورا اجابت نشود و ما نباید مأیوس شویم. ممکن است به طور کلی مصلحت نباشد، ممکن است وقتش الان نیست. شاید فرداها یا اینکه چندین سال دیگر اجابت شود. ممکن است گناهان ما باعث عدم استجابت شود؛ خداوند مىگوید: تو گناهانت را کنار بگذار و توبه کن من دعاهایت را اجابت مىکنم.
گاهى اوقات انسانى دعا مىکند که انسانى دیگر نابود شود. مثلا ما در زمان جنگ دعا مىکردیم: «خدایا؛ صدام را نابود کن». ولى هر چه دعا مىکردیم او پروارتر مىشد!.
امام معصومعلیه السلام مى فرمایند:
و قَدْ یَسأَلُ العَبدُ رَبَّه اِهلاکَ مَن لَم یَنقَطعْ مُدَّتُه
«گاهى شما طلب مىکنید هلاک شدن کسى را که هنوز وقت هلاک او نرسیده است».
و خداوند براى او سرنوشت دیگر و عقوبت دیگرى را در نظر گرفته است و زود است که او از بین برود.
قرآن مىگوید:«...ما به آنها فرصت دادهایم تا گناه بیشترى انجام بدهند». صدام مىماند تا کیسهى گناهانش را کاملا پر کند و هیچ جاى بخششى براى خود نگذارد و در آن روز که خداوند آنقدر مىبخشد که حتى شیطان هم در بخشش خدا طمع مىکند و مىگوید: «خداوند احتمالا مرا نیز مىبخشد»؛ در آن روز براى ظالمینی مثل صدام دیگر جای هیچ بخششى نمىماند.
پس وظیفه ما دعا کردن است و اجابت آن هیچ ربطى به ما ندارد. البته ما باید در پرونده اعمال و نیات خود مرورى کنیم ببینیم در خود ما و رفتار و گفتارمان موانع اجابت وجود نداشته باشد، گناهى نباشد که موجب عدم اجابت شود.
بعد مىفرماید:
و یَسالُ المَطَر وَقتًا و لَعَلَّه اَوانٌ لا یُصلَح فیه المَطرُ
گاهى اوقات بندهاى تقاضاى باران مىکند ولى هنوز وقت بارش آن نرسیده و بارش آن به مصلحت نمى باشد
مثلا مردم «نماز استسقاء» مىخوانند ولى باران نمىبارد؛ شما چه مىدانید شاید زمانى است که مصلحت نیست باران ببارد اینها را امام معصومعلیه السلام مى فرمایند. وظیفه ما نماز خواندن و دعا کردن است بقیهاش را باید به خدا بسپاریم
لانَّه أعرَفُ بِتَدبیرِ ما خَلَقَ مِن خَلقِه
زیرا خداوند بیشتر از ما به مدبراتى که خلق کرده است آگاه است.
بعد امامعلیه السلام مىفرمایند:
و أشباهُ ذلکَ کثیرهٌ
و نمونههاى اینهایى که من گفتم بسیارند
بله اینها مىتواند از موجبات تأخیر اجابت دعا باشد، ولى چون ما نمیدانیم جاهلانه زبان به شکایت گشوده و به خداوند متعال اعتراض مى نماییم!!.
ادامه دارد ............
لطفا با درج نظرات خود در قسمت
«نظرات دیگران»
مرا در جهت بهتر شدن مطالب یاری نمایید
با تشکر
التماس دعا
اکبر فرحزادی نویسنده این سطور معتقد است تنها مذهب بی نقص و نجاتبخش اسلام شیعی است و بدون هدایت اهل بیت علیهم السلام هرگز نمی توان به مقصد رسید. بیایید همه در نشر آموزه های اهل بیت علیهم السلام کوشا باشیم. |