بسم الله الرحمن الرحیم
علیعلیهالسلام:
طوبی لِمَنْ شَغَلَه عَیبُهُ عَن عُیُوبِ النّاسِ
«خوشا به حال کسی که پرداختن به عیوب خویش او را از [پرداختن به] عیوب مردم باز داشته است.»
در خصوص حدیث مذکور میتوان به امور ذیل اشاره نمود:
1- شاید میفرماید: کسی که مشغول «یافتن» و اصلاح عیوب خود شد و معایب خویش را دید دیگر به خود اجازه نمیدهد عیبگیر و ملامتگر دیگران باشد (از کثرت گناهان خویش شرم نموده و ...).
2- شاید میفرماید: آن قدر عیب داریم که اگر به آنها مشغول گردیم دیگر فرصت پرداختن به عیبهای دیگران را نداریم.
3- شاید میفرماید: هر که از خود شروع کند و خود را اصلاح سازد، جامعه اصلاح گشته و آباد میشود و دیگر نیازی به اصلاح دیگران نیست.
4- شاید میفرماید: کسی که خود در «حال غرق شدن» باشد نمیتواند «منجی دیگران» باشد
5- شاید میفرماید: سفیهانه است که کسی خود را رها نموده تا تلف! گردد و در همان حال بخواهد دیگران را نجات دهد!.
6- شاید میفرماید: کسی که در حال غرق شدن است چگونه می تواند ناجی دیگران باشد؟!.
7- شاید میفرماید: تجسّس در امور دیگران ممنوع در خود به جستجو بپرداز.
8- شاید میفرماید: تا زمانی که عیب در تو هست؛ اصلاً دیگران پذیرای تذکرات اصلاحگرانهی تو نخواهند بود.
اکبر فرحزادی نویسنده این سطور معتقد است تنها مذهب بی نقص و نجاتبخش اسلام شیعی است و بدون هدایت اهل بیت علیهم السلام هرگز نمی توان به مقصد رسید. بیایید همه در نشر آموزه های اهل بیت علیهم السلام کوشا باشیم. |